Tematrio

 Tematrio - Språk


Berätta om tre romaner/texter som du tycker mycket om på grund av deras språliga utformning.

1. Som jag tycker om för språket? tänkte jag och började fundera. Jag brukar läsa böcker mest för handlingens skull, inte för själva språket. Men om man gör det lite lättare för sig då, böcker jag tycker om för både handlingens skull men också för språket. Jo, då blev det enklare och jag kom faktiskt på några, vars språkliga utformning jag gillar extra mycket. Boktjuven av Makus Zusak har lite speciellt språk med kommentarer av "döden", berättaren, lite här och var men jag gillar det väldigt mycket.

2. De kallar mig Ise av Madeleine Krell är också lite speciell, mellan varje kapitel berättar en av de andra karaktärerna lite, så att man får reda på vad de kännner.

3. Den sista boken jag skriver om heter Kärlek och uppror och  är en diktbok sammanställd av Siw Widerberg och Anna Artén.  Jag ver inte om den riktigt passar in här, men jag gillar den väldigt mycket och ern av anledningarna till det är ju språket så den får vara med ändå.

//Sassa


Kommentarer
Postat av: Fiktionista

Boktjuven funderade jag själv på att skriva först men sedan blev det ngn annan bok. Men den är speciell och riktigt bra.

2009-08-15 @ 19:25:52
URL: http://www.fiktionista.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0