Boktjuven

Boktjuven av Markus Zusak


Boktjuven
av Markus Zusak

På framsidan av Boktjuven står det "När döden berättar en historia måste du lyssna" men jag trodde inte att det skulle vara så bokstavligt, att berättaren i boken verkligen är "döden". Men så är det och även om det, och en del andra saker i hur den är skriven, gör den lite speciell tycker jag att den är otroligt bra, även om den inte är alls som jag trodde. Men så är det ju oftast, böckerna är inte alls som man förväntade sig.

Boktjuven börjar i Tyskland 1939. Liesel är nio år gammal och får flytta in hos en fosterfamilj eftersom hennes mamma inte kan ta hand om henne. Hon hamnar hos Hans och Rosa Hubermann på Himmel Strasse. Där lär hon sig att läsa, hon får en ny familj, hon träffar Rudy, grannpojken som vill kyssa henne, och hon träffar Max, juden som får gömma sig i deras källare. Och hon stjäl böcker.

Den är lite av en tegelsten, nästan 600 sidor, men jag önskade att den aldrig skulle ta slut, så bra var den. Den var också väldigt sorglig och väldigt bra skriven. Jag vet inte hur verklighetstrogen den faktiskt är, om alla detaljer stämmer och så, men när msan läser den känns det som om man vore där själv. Alla känslor kändes som om de var ens egna. Precis som det ska vara med en riktigt, riktigt bra bok.

//Sassa

Kommentarer
Postat av: Fiktionista

Jag älskade verkligen den här boken. En av förra årets bästa läsupplevelser. Jag ville inte heller att den skulle ta slut.



Otroligt vacker och gripande berättelse, berättad på ett originellt sätt.

2009-08-07 @ 17:55:21
URL: http://www.fiktionista.blogspot.com
Postat av: Sassa

Kunde inte sagt det bättre själv!

2009-08-08 @ 13:14:04
URL: http://laslusens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0