I taket lyser stjärnorna

I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell  (ber om ursäkt för den lilla bilden)

I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell

Den här boken är så himla bra. Så himla bra att det är helt sjukt. Jag måste erkänna att jag grät en del när jag läste den första gången och jag har fortsatt att göra det varje gång sedan dess. Och jag har läst den ganska många gånger.

Jag nämnde tidigare att min teatergrupp gjorde den är som pjäs och även om jag är nöjd med hur det blev tycker jag inte riktigt att vi gjorde boken rättvisa. Det är också därför jag har valt att inte se filmen - jag tror att den är bra, men inte tillräckligt och dessutom antagligen ganska annorlunda från boken vilket jag alltid stör mig på.

I taket lyser stjärnorna handlar om Jenna som just börjat sjuan. Och, för att citera baksidestexten (för den sammanfattar allt väldigt bra), det enda hon borde behöva oroa sig för är brösten som aldrig växer, den alldeles för blonda klasskamraten Ullis-Knullis som hon hatar och hur hon ska få Sakke snygg snygg snygg att lägga märke till henne. Men gud har inte skött sitt jobb. Hemma hos jenna finns en rollator, en doseringslåda, en duschstol, peruker och anpassade möbler. Där lever nämligen en cancersjuk mamma.

Jag tror att alla kan identfiera sig med Jenna och det är omöjligt att läsa boken utan att bli berörd. Jag har faktiskt aldrig hört om någon som inte tyckte om den. Har ni? En annan sak som är bra tycker jag är att det är så korta kapitel (63 st på 220 sidor), det gör den intensivare på något sätt. Med i boken finns också morföräldrarna, bästa kompisen Susanna och mamma Livs bästa vänninna Marita.
I taket i Jennas rum sitter det självlysande stjärnor. Under en av stjärnorna har Jenna satt en dikt:
Om du dör mamma, då tar jag självmord.
Det gör jag.
Då tar jag självmord.
Nej, förresten. Det heter inte ta självmord.
Det heter begå självmord
och det heter ta livet av sig.
Alltså.
Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.

Johanna Thydell har också skrivit en bok som heter Det fattas en tärning som är väldigt bra (kanske ska jag läsa om den? Och skriva om den också)
Jag tror inte det är så mycket mer att säga faktiskt. I taket lyser stjärnorna är välskriven, den handlar om något gripande. Den är fantastisk. Läs den!

//Sassa


Kommentarer
Postat av: Emelie

Har läst den flera gånger och kommer säkert att läsa om den flera gånger till =) Såg filmen på bio också, men jag blev inte besviken på den, den var väldigt bra även om den inte var lika bra som boken.

2009-06-30 @ 16:07:36
URL: http://bokbloggen.webblogg.se/
Postat av: Sassa

Ja, den är verkligen bra. Kul att du tyckte om filmen också!

2009-07-04 @ 21:12:16
URL: http://laslusens.blogg.se/
Postat av: Pian

Älskar den boken, tyckte filmen var bra men inte lika bra som boken. Jag är med och tävlar i en fototävling och jag skulle behöva din röst och skulle bli grymt glad om jag fick den! Kram :) http://www.svenskaspel.se/p4.aspx?pageid=823&image_id=2636

2009-07-15 @ 16:43:53
URL: http://ruweni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0