J

Det här är en utmaning från Malins blogg som heter A-Ö och går ut på att man ska nämna och motivera en författare och en bok som börjar på den bokstaven. Nu är det J som gäller. Om man vill kan man också lägga till kategorin litterär karaktär.

Författare: Det här var svårt. Jag kom inte på någon på J först, men när jag tittade i min bokhylla hittade jag flera stycken. Hm, vem ska jag välja? Jo, men det får nog ändå bli John Marsden författare till bland annat Imorgon när kriget kom (som jag vill skriva om inom en snar framtid) och är en av mina favoriter.

Bok: Det får bli Jag minns inte varför jag älskar dig av Gabrielle Zevin, som jag också vill skriva om, eftersom det är en väldigt bra bok jag läste nyligen.

Litterär karaktär: Precis som Malin själv väljer jag självklart Jenna ur I taket lyser stjärnnorna av Johanna Thydell.
Jag vet att många har skrivit om den, men jag bara måste göra det sen. Hur skulle jag kunna låta bli? Det är en fantastisk bok. Min teatergrupp gjorde till och med en pj'äs på den (jag spelade Susanna, Jennas bästa vän ifall någon undrar).


Titta jag klarade av det! Är jag inte duktig?
Men jag tycker det är en väldigt rolig utmaning som jag självklart ska fortsätta vara med i. Besök också gärna Malins blogg (länk där uppe).

Update: Var inne på Malins blogg och tittade igen och upptäckte att utmaningen faktiskt var från februari (!!!). Det verkar som den är nerlagd. Vilken miss!

//Sassa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0