Twilight-serien

Twilight av Stephenie Meyer 

Twilight av Stepheinie Meyer

Ja, behöver jag säga mer?  Jag har förstås, precis som alla andra, läst de har böckerna men på engelska.
Jag läste den första boken på svenska (Om jag kunde drömma) innan den stora "Twilight-hysterin" satt igång efter en rekommendation från en kompis och gillade den på en gång. Jag minns inte om läste den andra på svenska då eller senare, men sen tog det ett tag och när jag skulle börja på den tredje läste plötsöligt alla dem medans jag hade glömt bort de första och bestämde mig för att läsa om dem på engelska. Det är jag glad för av två anledningar, för det första är de bättre på engelska och för det andra kunde jag läsa nummer fyra innan den kommit ut på svenska.

Jag antar att ni vet vad de handlar om, men jag ska berätta lite snabbt. Böckerna handlar om Bella Swan som flyttar till hennes pappa i den lilla sömniga småstaden Forks. Hon blir kär i Edward Cullen. Enda kruxet är att han är en vampyr. Och plötsligt har hennes långsamma tråkiga liv förvandlats till det otroliga äventyr som fängslat så många läsare världen över.

Och jag är inget undantag, jag blev helt förtrollad. Visst vet jag att folk säger att de är sexistiska, diskriminerande, våldsamma och inte bra läsning för ungdomar. Och om vissa saker håller jag delvis med, visst är Bella och Edward lite stereotypa kille/tjej och visst är det mycket våld. Men det är ju inget man tänker på när man läser dem. Då är man alltför uppslukad av historien för att ägna en tanke åt ifall den är sexistisk eller inte eller om de slåss lite väl mycket? Det är en fantaskisk berättelse helt enkelt. Miljoner läser i hela världen kan inte vara helt fel ute. Och lite upprättelse får väl ändå Bella i sista boken?

Första boken finns också som film. Den är bra, inte lika bra som boken (men vilken film är det?), men bra. Så om du över femton (vilket jag *host, host* verkligen är) se den! Nästa film har även premiär i höst  (november?).
Stepheinie Meyer håller också på att skriva en till bok som ska berätta historien ur Edwards synpunkt, kallad Midnight Sun.

Förutom Bella och Edward finns det många andra karaktärer jag gillar i böckerna, som Edwards syster Alice, Jacob och Seth (som dyker upp senare). Trots att jag gillade den första boken väldigt mycket måste jag säga att de bara blir bättre och bättre. Så om du mot förmodan inte gjott det än, läs dem! Ge dem en chans, de är verkligen bra!

Meyer har också skrivit en annan bok, The Host (Genom dina ögon) som jag inte läst än, men som helt klart är ett projekt till i sommar.

Så här heter alla fyra på engelska och svenska:
Twilight, Om jag kunde drömma
New Moon, När jag hör din röst
Eclipse, Ljudet av ditt hjärta
Breaking Dawn, Så länge vi båda andas


Glad sommar och trevlig läsning! //Sassa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0