This is all

This is all: The pillow book of Cordelia Kenn av Aidan Chambers(Första boken!! Wohoo!)

This is all: The pillow Book of Cordelia Kenn av Aidan Chambers

Den här boken är en av de bästa jag någonsin läst. Den är på 800 sidor men jag läste ut den på drygt 2 dar och både skrattade och grät under tiden.
Den handlar om nittonåriga Cordelia som är gravid och skriver en bok till sin ofödda dotter. En bok om hennes tonårstid att ge till sin dotter på hennes sexton-årsdag. Det är en kärleksbok, för kärlek är det viktigaste temat, kärlek till pojkvännen Will, till bästa vännen Izumi, till pappan, mostern Doris, dottern som ännu ligger i magen och till mamman även om hon inte är där.
Det är en självutlämnande bok om, som titeln antyder, nästan allt. Om jag inte visste bättre skulle jag tro att Cordelia faktiskt fanns och hade varit med om allt det här och skrivit den här boken. Jag är verkligen imponerad av författaren, som är en man, och hur han beskriver en tonårig flicka så att det känns som att hon är närvarande.

För även om det är en del saker jag inte håller med om eller inte förstår, både pga språket (jag läste den på engelska, men den finns också översatt med titeln det här är allt) och den ibland ganska djupa filosofin bakom orden, så finns det saker som träffar mig rakt i hjärtat och känns som om de vore skrivna bara för mig.

N'är jag läste efterordet fick jag reda på att den är den sjätte och sista delen i en serie med fristående böcker. Men jag har inte läst någon av de andra (även om jag förstås tänker göra det) och det gick jättebra. Vad jag förstod delar de teman men inte karaktärer.

Det är mycket poesi i boken, både av kända och okända poeter och av Chambers själv (skrivna som som de vore Cordelias, även om hon kallar dem "mopes" eftersom hon inte är säker på att de är tillräckligt bra för att kallas för poesi). Och poet är det enda Cordelia vill bli. Men dikter ser jag som ett plus.
Också citat är det gott om, från riktiga (speciellt Shakespeare, som Cordelia tillgivet kallar Shakes och älskar) och påhittade personer från den här och andra av Aidan Chambers böcker.
Den är skriven i avsnitt, Cordelias åsikter och erfarenheter om ett viss ämne blandat med vad som händer vilket för historien framåt.
Det finns faktiskt också några små bilder, för att förklara olika saker, vilket är lite lustigt men inte dåligt.

Det enda dåliga med den här boken är väl egentligen ett ställe i mitten ungefär då berättelsen delar sig i två (a och b), varannan sida med den ena och varannan sidamed den andra, vilket gör att man måste läsa alla jämna sidor först och sen alla udda sidor. Den här biten sträcker sig över tvåhundra sidor och är det sämsta med boken. Själva historien är lika bra som vanligt men att behöva läsa så är otroligt irriterande och jag kan verkligen inte förstå varför författaren valt att skriva på det här sättet.

Trots det är det en väldigt bra bok och slutet är helt fantastiskt även om det är en del frågor jag hade velat ha svar på (okej, jag var väldigt irriterad när jag precis hade läst ut den, men nu när det gått ett tag känns det bättre) . Vad kan jag ju inte avslöja, det skulle förstöra boken för er.
Jag rekommenderar den starkt. Men inte till alla, du bör inte vara för ung  och du bör vara beredd att tänka till lite. Det här är ingen bok man läser och sen glömmer bort. Den stannar kvar.
Jag rekommenderar också att du läser den på orginalspråket engelska om du kan. Jag har visserligen inte läst den på svenska men böcker är vanligtvis bättre om de inte är översatta. Speciellt poesin misstänker jag kan bli konstig.

Också, för er som undrar varför den heter "the Pillow Book", det orkar jag inte förklara. Läs boken så får ni veta! Eller, om ni inte vill läsa den, sök runt lite på google.

Men, allt om allt, en fantastisk bok!

So long! // Sassa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0