Om mig

När jag läser...

... lyssnar jag ofta på musik (just nu är det mest Maia Hirasawa), men är det en bra bok är jag så inne i den att jag inte hör musiken i alla fall. Lite jobbigt om det är någon riktigt bra låt för då vill jag nynna med men då kan jag inte konsentrera mig på boken (snacka om i-landsproblem förresten).

... använder jag inte så otfa bokmärken, fastän det är praktiskt, eftersom jag glömmer att lägga i dem hela tiden. Men jag har några, bla ett fint magnetiskt med en uggla på och så dem man får hos Englisk bookshop förstås.

...sitter jag helst (eller ligger) i min säng, eller i mammas fåtölj, eller i nån annan fåtölj, eller i soffan, eller vid köksbordet, eller vid skrivbordet, eller vid nåt annat bord eller i nån annan säng, eller i fönstret i skolan, eller utomhus någonstans, till exempel i en solstol på stranden vid sommarstället, eller lite var som helst bara det är en bra bok.

... hör jag inte alls vad folk säger till mig. Alltså inte alls, jag vet att folk har suttit och ropat till mig i flera minuter och jag har inte ens märkt det. Min familj har förstås ganska roligt åt det här. Jag kan till och med svara lite frånvarande "Jaaa...." eller "Mmm...." till folk utan att ha förstått ett ord av vad de sagt, bara för att jag är så koncentrerad på vad jag läser.

Om jag ska välja tre serier som jag tycker att alla borde läsa så blir det Harry Potter-serien av J.K. Rowling, Twilight-serien av Stephenie Meyer och Sagan om Klanen Otori av Lian Hearn. Men det är ganska svårt att välja.

Författare jag vill läsa böcker av just nu är (bland andra)  Randa Abdel-Fattah, Kate Cann, Aidan Chambers, Katarina von Bredow, Liza Marklund (jag gillar deckare också), Cornelia Funke, Jane Austen (ett måste bland klassikerna), Celia Rees, John Marsden, Meg Cabot, Cannie Möller och Jenny Carroll.
Kolla gärna upp dem själv.

Jag...
...läser väldigt fort. Och väldigt mycket.
...tycker att biblioteket nog är en av de bästa uppfinnigarna i världen. Läsa tusentals böcker gratis? Ja tack!
...har försökt skriva saker själv men är dessvärre inte så väldigt begåvad på det området. Men mitt ordförråd lär det ju inte vara något fel på.
...tycker det är viktigt stt stava rätt och använda korrekt grammatik, det är så irriterande annars.
...gillar poesi, Kärlek och uppror ,sammanställd av Siv Widerberg och Anna Artén är en bok alla borde ha.
...har faktiskt aldrig läst Sagan om ringen. Jag började en gång men språket var så jobbigt och den var ganska långtråkig så jag slutade. Men jag har sett filmerna. Borde kanske göra ett försök att läsa dem igen.
...vet alldeles för lite om kodning och hemsidor och så vidare för att kunna göra den här bloggen snyggare (eller förändra den över huvudtaget) än vad den är nu så ni får nöja er så här.
...kommer inte på något mer att skriva om mig själv och läsning/bloggning nu men ni är välkommna att ställa frågor.

(Förresten, tack Spirea för kommentaren)

//Sassa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0