Parasit

Parasit av Scott Westerfeld

Parasit av Scott Westerfeld

Parasit, eller Peeps som den heter på engelska är skriven av Scott Westerfeld. Egentligen ville jag läsa hans bok Ful eller Ute/Inne (som jag nu har läst, kommer snart) men den här var den enda som fanns inne på biblioteket den gången så jag tänkte att en roman om parasit-vampyrer kan väl inte vara alltför dåligt. Och det var det inte heller. Den var faktiskt riktigt bra.


Den handlar om Cal, eller junior som han kallas av de andra Nattväktarna. Han är en smittbärare, smittad av parasiten som orsakar vampyrism men utan att påverkas allt för mycket av den. Han och de andra nattväktarna arbetar med att fånga in de parasit-positiva, eller parperna som de också kallas. Men när han bestämmer sig för att spåra upp den tjej som smittade honom med parasiten kommer han något mystiskt på spåren...

Den är rolig och rapp med ett helt nytt perspektiv på vampyrer. Dock är jag lite besviken på hur den slutar, jag hade velat att det också var nyskapande och att författaren inte föll för att ha med något gammalt och mystiskt. Trots det är den väldigt bra. Kul gjort med varannat kapitel om själva historien och varannat om verkliga parasiter och efterordet är faktiskt läsvärt.
Läs den, men förvänta er inte för mycket av upplösningen.

//Sassa


Kommentarer
Postat av: Fiktionista

Jag har läst hela ful-trilogin och den är riktigt bra! Så du har absolut något att se fram emot när böckerna är tillbaks på bibblan!

2009-07-26 @ 19:12:55
URL: http://www.fiktionista.blogspot.com
Postat av: Sassa

Finns det tre böcker? Det visste jag inte, jag trodde bara det var två. Men jag vill väldigt gärna läsa dem, tyvärr är det många andra som vill göra det också så Ful är utlånad mest hela tiden.

2009-07-26 @ 21:46:38
URL: http://laslusens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0